اولویت بندی فلسفه‌های آموزشی، ایدئولوژی برنامه درسی و روش‌های تدریس اساتید علوم پزشکی

  • فرامرز محمدی پویا
  • سهراب محمدی پویا
  • سحر قریب طرزه

Abstract

مقدمه: امروزه در سطح دنیا، شناسایی نقطه نظرات افراد در رابطه با آموزش و فرایند یاددهی – یادگیری از اهمیت شایانی برخوردار است. لذا پژوهش حاضر با هدف اولویت‌بندی مؤلفه‌های فلسفه‌های آموزشی، جهت‌گیری برنامه درسی و روش‌های تدریس در اساتید علوم پزشکی و بررسی تأثیر ویژگی‌های جمعیت‌شناختی در هر یک از مؤلفه‌ها صورت گرفته است.

روش بررسی: روش پژوهش از نوع توصیفی – پیمایشی بوده که با روش نمونه‌گیری در دسترس از اساتید یک دانشگاه علوم پزشکی در شهر تهران صورت گرفته است. ابزارهای جمع‌آوری اطلاعات شامل پرسشنامه‌های فلسفه آموزشی، ایدئولوژی برنامه درسی و روش‌های تدریس، می‌باشد. فقط اعضای هیئت‌علمی تمام وقت دانشگاه وارد مطالعه شدند و اساتید حق التدریسی و دستیاران اساتید از مطالعه خارج گردیدند. تجریه و تحلیل اطلاعات با بهره‌مندی از نرم‌افزار آماری SPSS v16 صورت گرفته است.

نتایج: یافته‌ها حاکی از آن بود که در بین اساتید، فلسفه آموزشی پایدارگرایی در اولویت بوده و ایدئولوژی دانش‌پژوهان علمی نیز نسبت به سایر ایدئولوژی‌ها در اولویت قرار گرفت. همچنین روش تدریس استاد- محور بیش از روش تدریس دانشجو- محور مورد توجه اساتید بوده است. در نهایت نتایج نشان داد که متغیرهای سابقه تدریس، مرتبه علمی و جنسیت، تأثیری در تغییر اولویت¬بندی¬ها نداشت.

نتیجه‌گیری: با توجه به اهمیت نقش دانشجویان در کیفیت دستیابی به اهداف آموزشی، پیشنهاد می­شود تمهیدات لازم به منظور آموزش و تشویق اساتید در راستای استفاده از روش تدریس مشارکتی به عنوان یکی از روش‌های مثمرثمر یادگیری، از سوی دست‌اندرکاران نظام آموزشی فراهم آید.

Published
2019-01-15
Section
Articles