شناسایی و سطح بندی عوامل موثر بر کاربرد آموزش الکترونیکی در دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد

  • مهناز مظلومی اردکانی
  • سیروس منصوری
  • علی محمد اخوات
Keywords: آموزش الکترونیکی، مدل¬سازی ساختاری-تفسیری. آموزش پزشکی، عوامل انسانی، عوامل مدیریتی، زیرساخت¬های فنی

Abstract

مقدمه: با توجه به اهمیت بکارگیری از آموزش الکترونیکی در دانشگاه­های علوم پزشکی، پژوهش حاضر با هدف شناسایی و سطح­بندی عوامل موثر بر کاربرد آموزش الکترونیکی در دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد بر اساس مدل­سازی ساختاری تفسیری صورت گرفت.

روش بررسی: روش پژوهش، مطالعه موردی و به منظور تجزیه و تحلیل داده ها از تکنیک مدل­سازی ساختاری تفسیری جهت سطح بندی عوامل و دسته­بندی آنها استفاده شد. مشارکت کنندگان پژوهش را اعضای هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد تشکیل می ­دادند که از بین آنها 11 نفر به عنوان متخصص در حوزه آموزش پزشکی انتخاب شدند. ابزار گرد­آوری داده­ها، پرسشنامه محقق ساخته بود و روایی محتوایی آن توسط متخصصان آموزش پزشکی به تایید رسید.

نتایج: نتایج پژوهش نشان داد که 15 عامل، از جمله زیر ساخت­های فنی، اهداف مدون و مشخص آموزشی، مشوق­های آموزشی و پژوهشی، آگاهی و توانمندی اساتید، ساختارهای اجرایی- آموزشی، مدیریت نوآور و مدیران حمایتگر به عنوان عوامل موثر بر کاربرد آموزش الکترونیکی در دانشگاه علوم پزشکی به حساب می­آیند. همچنین تحلیل سطح­بندی عوامل نشان داد که این مدل دارای 9 سطح است که از عمیقترین و تاثیر­گذارترین سطح به سطحی­ترین و تاثیر­پذیرترین سطح عوامل موثر در اجرای یادگیری الکترونیکی در مدل نشان داده شده است.

نتیجه‌گیری: از آنجائی که نگرش نوآورانه، زیرساخت­های فنی، آیین­نامه­های آموزشی، ساختارهای اجرایی- آموزشی که عمدتا در حوزه سیاست­گذاری است به عنوان عوامل زیربنائی در بکارگیری آموزش الکترونیکی نقش ایفا می­کنند، توصیه می­شود سیاست­گذاران و مدیران دانشگاه­های علوم پزشکی در تسهیل این عوامل اقدام نمایند.

Published
2019-01-15
Section
Articles