بررسی آثار متقابل بین مؤلفه‌های اثرگذار بر تصمیم پزشکان جهت مشارکت در طرح پزشک خانواده و ویژگی‌های دموگرافیک آن‌ها با استفاده از آزمون انتخاب گسسته

  • محمد رنجبر
  • سیما رفیعی
  • محسن پاکدامن
  • فاطمه اثرکار
Keywords: آزمون انتخاب گسسته، اثرات متقابل، ترجیحات پزشکان

Abstract

زمینه و هدف: با توجه به نقش و جایگاه پزشکان عمومی در طرح پزشک خانواده، شناخت و آگاهی از مؤلفه‌هاي اثرگذار بر تصمیم آن‌ها جهت ورود به این طرح، براي سیاستگذاران و برنامه ریزان از اهمیت به‌سزایی برخوردار است. هدف این پژوهش شناسایی مؤلفه‌های اثرگذار بر تصمیم پزشکان عمومی و همچنین تعیین اثر متقابل بین این مؤلفه‌ها و ویژگی‌های دموگرافیک پزشکان شاغل در دانشگاه علوم پزشکی یزد جهت مشارکت در طرح پزشک خانواده بود.

روش پژوهش: پژوهش حاضر از نوع توصیفی می‌باشد. این پژوهش بر روی 137 پزشک عمومی که به صورت سرشماری وارد مطالعه شده‌اند، با استفاده از تکنیک آزمون انتخاب گسسته در سال 1396 انجام گرفت. جمع آوري اطلاعات از طریق پرسشنامه‌اي که با استفاده از روش ارتوگونال به‌وسیله نرم افزار SPSS 24 طراحی شده بود، انجام گرفت. تجزیه و تحلیل داده‌ها نیز با استفاده از مدل رگرسیون لوجیت به‌وسیله نرم افزار  Stata 13 انجام شد.

یافته‌ها: یافته‌ها نشان داد که مؤلفه "حقوق دریافتی بالاتر" برای پزشک عمومی مرد، پزشکان متأهل و پزشکانی با درآمد بالاتر مطلوبیت بالاتری ایجاد می‌کند. همچنین پزشکان متأهل به طور معنی‌داری تمایل بیشتری برای ارائه خدمات خارج از بسته و استفاده از تسهیلات مسکن و ایاب و ذهاب دارند. از طرفی پزشکان متأهل تمایل چندانی برای ادامه تحصیل و استفاده از سهمیه جهت قبولی در دوره تخصص ندارند. همچنین بین محل خدمت و وضعیت تأهل نیز رابطه معکوس و معنی داری وجود داشت.

نتیجه گیری: طراحی برنامه با در نظرگرفتن ویژگی‌هاي دموگرافیک پزشکان عمومی، می‌تواند با افزایش احتمال حضور پزشکان عمومی در طرح، همراهی بیشتر ایشان را براي پیاده سازي آن در پی داشته باشد. با توجه به تأکید قوانین بالادستی کشور مبنی بر لزوم اجراي برنامه پزشک خانواده و همچنین نقش و جایگاه مهم پزشکان عمومی در شکل گیري و اجراي موفقیت آمیز این برنامه، چنانچه سیاستگذاري در این حوزه به گونه‌اي انجام پذیرد که متغیرهاي دموگرافیک را در نظر گرفته باشد، این برنامه جذابیت بیشتري براي تعداد بیشتري از پزشکان خواهد داشت.

Published
2019-03-10
Section
Articles