وضعیت بهره مندی از خدمات سلامت سرپایی در سالمندان شهر یزد در سال 1397

  • محمد علی مروتی شریف آباد
  • محسن پاکدامن
  • پریسا عمادی
Keywords: بهره‌مندی از خدمات سلامت، سالمند، هزینه، پرداخت از جیب

Abstract

زمینه و هدف: پیری جمعیت یکی از مهمترین پدیده‌های جمعیتی است که با افزایش هزینه‌ها و تقاضا برای خدمات بهداشتی درمانی همراه است. ازاین‌رو برنامه‌ریزی و بهره‌مندی از خدمات بهداشتی درمانی یک نگرانی بسیار مهم برای سالمندان و همچنین سیاستمداران است. این مطالعه با هدف بررسی وضعیت بهره‌مندی از خدمات سلامت سرپایی در سالمندان شهر یزد صورت گرفت.

روش پژوهش: مطالعه حاضر یک مطالعه مقطعی است که در آن 300 نفر از سالمندان شهر یزد با استفاده از روش‌ نمونه‌گیری طبقه‌ای انتخاب شدند و با استفاده از پرسشنامه 37 سؤالی که شامل 3 بخش اطلاعات جمعیت شناختی، مشخصات خانوار و وضعیت بهره‌مندی از خدمات سلامت بود، مورد پرسشگری قرار گرفتند. داده‌ها با استفاده از نرم‌افزار 20 SPSS  و آماره کای اسکوئر و رگرسیون لجستیک مورد تجزیه‌ و تحلیل قرار گرفت.

یافته‌ها: بیشترین مکان جهت دریافت خدمات سرپایی مطب پزشکان متخصص (0/34 درصد) و شایع‌ترین علت مراجعه جهت دریافت خدمات سرپایی (0/34 درصد) بیماری‌های قلبی عروقی بود. زنان (9/59 درصد) بیشتر از مردان و افراد خانه‌دار (4/61 درصد) بیشتر از سایرین از خدمات سرپایی بهره‌مند شده بودند. میانه هزینه پرداخت‌شده جهت خدمات سرپایی 50 هزار تومان به دست آمد و 2/53 درصد از سالمندان، کمتر از 50 هزار تومان هزینه کرده بودند. عوامل مؤثر بر بهره مندی از خدمات سرپایی، تأهل، بیمه مکمل، تحصیلات ،داشتن بیماری خاص و بعد خانوار مشخص گردید.

 

Published
2019-03-10
Section
Articles