عوامل فردی و سازمانی مؤثر بر خلاقیت و نوآوری مدیران بیمارستان‌های دولتی و خصوصی شهر کرج

  • بهروز پورآقا
  • کبری شریف کاظمی
  • مرتضی صادقی
Keywords: خلاقیت، نوآوری، بیمارستان

Abstract

زمینه و هدف: بیمارستان‌ها به‌عنوان یکی از مهمترین سازمان‌های بخش خدماتی کشور، برای بقا و پیشرفت به وجود مدیران خلاق و نوآور نیازمندند. پرورش چنین مدیرانی در محیط پر تلاطم امروزی، امری ضروری است و این امر حاصل نمی شود مگر بر اثر وجود بستری مناسب که رشد اندیشه‌ها را ممکن سازد و آن‌ها را به مرز آفرینندگی برساند. این مطالعه با هدف بررسی شناخت عوامل فردی و سازمانی مؤثر بر خلاقیت و نوآوری مدیران بیمارستان‌های شهر کرج انجام گرفت.

روش پژوهش: پژوهش حاضر مطالعه‌ای مقطعی بود که در سال 1396 در بیمارستان‌های شهر کرج انجام گرفت. حجم نمونه شامل 63 نفر از مدیران ارشد بیمارستان‌های دولتی و خصوصی شهر کرج به روش سرشماری بود. داده‌ها توسط پرسشنامه استاندارد جمع آوری شد و با استفاده از آمار توصیفی، به ‌وسیله نرم افزار SPSS 16 مورد تحلیل قرار گرفت.

یافته‌ها: مهمترین عامل فردی مؤثر بر خلاقیت مدیران، تحمل ابهام (شک و دودلی) در مواجهه با مسائل با میانگین امتیاز 73/1 و مهمترین عامل سازمانی مؤثر بر خلاقیت مدیران، غیر متمرکز بودن ساختار بیمارستان با میانگین امتیاز 76/1 بود. همچنین مهمترین عامل فردی مؤثر بر نوآوری مدیران، صبر و شکیبایی در اجرای ایده‌های جدید خود با میانگین امتیاز 24/1 و مهمترین عامل سازمانی مؤثر بر نوآوری مدیران، انعطاف پذیر بودن سیستم حقوق و دستمزد با میانگین امتیاز 54/1 بوده است.

نتیجه گیری: برای ارتقای خلاقیت مدیران، می بایست قدرت اختیار بیشتری برای مدیران قائل شد و آموزش تفکر خلاق داده شود و پرداخت پاداش‌ها مبتنی بر خلاقیت باشد. جهت ارتقای نوآوری نیز باید از مدیران نوآور حمایت شود و پاداش مادی و معنوی مناسب اعطا گردد.

Published
2018-12-27
Section
Articles