بررسی شیوع شکایات اسکلتی عضلانی در قلمزنان شهر اصفهان در سال 1396

  • حمیدرضا صابری
  • حکیمه زمانی بادی
  • مسعود مطلبی
  • میترا حنانی

Abstract

سابقه و هدف: اختلالات اسكلتى عضلانى مرتبط با كار، شايع ترين بيمارى ها و آسيب هاى شغلى كارگران را تشكيل مى دهد. صنایع دستی از مشاغل پر مخاطره از این نظر محسوب می گردد که وظایفی با ماهیت تکراری و پوسچرهای نامطلوب را به فرد تحمیل می کند. با وجود مطالعات بسیار در رابطه با اختلالات اسکلتی-عضلانی ناشی از کار در صنایع، کارگاه های صنفی نسبت به گروه های دیگر کمتر مورد توجه قرار گرفته اند. مطالعه ی حاضر با هدف ارزیابی فراوانی اختلالات اسکلتی-عضلانی در قلمزنان شهر اصفهان در سال 1396 اجرا گردید.

 

مواد و روش ها: این مطالعه توصیفی تحلیلی، به صورت مقطعی در 249 نفر از شاغلین صنعت قلمزنی انجام گرفت. نمونه گیری به صورت تصادفی ساده انجام شد. اطلاعات مربوط به مشخصات فردی و نقشه بدن افراد با استفاده از پرسشنامه انجام گرفت. داده ها با روش های آماری T-TEST،   Kolmogorov Mann whitney (کولموگروف من ویتنی) ، Levene Test (تست لویئن) و  Smirnow(اسمیرنو) و با استفاده از نرم افزار spss 16 آنالیز گردید.

 

یافته ها: یافته ها نشان داد که شکایات اسکلتی عضلانی در این شغل بالاست به طوری که 4/89% از افراد مورد بررسی حداقل در یک عضو خود ناراحتی را تجربه کرده اند. شایع ترین شکایات مربوط به گردن،کمر و پشت بود. با افزایش سن و سابقه کاری افراد میزان شکایات به طور معناداری افزایش یافت ولی بین میزان شکایت اختلالات اسکلتی عضلانی با ساعت کاری، شاخص توده بدنی (BMI) و جنس افراد رابطه ی معناداری یافت نشد.

 

نتیجه گیری: با توجه به اینکه شکایات اسکلتی- عضلانی در شاغلین مورد بررسی در این حرفه بسیار بالا بود تدابیر پیشگیری و برنامه های آموزشی در این گروه امری ضروری به نظر میرسد.

 

واژگان کلیدی: اختلالات های اسکلتی عضلانی، صنایع دستی، قلمزنی

Published
2018-12-26
Section
Articles