تأملی بر شکل‌گیری دانشگاه علوم پزشکی کارآفرین با تاکید بر راهکارها و چالش‌ها

  • سید محمدعلی میر جلیلی
  • احمد ملکی پور
Keywords: کارآفرینی، آموزش پزشکی، تجاری سازی، دانشگاه کارآفرین

Abstract

مقدمه: امروزه ظهور نسل نوین دانشگاه‌ها، رسالت و مأموریت آموزش عالی را از فرایند آموزش محور و پژوهش محور به سوی ایجاد و بسترسازی دانشگاه کارآفرین تغییر داده است. هدف پژوهش حاضر تأملی بر شکل‌گیری دانشگاه علوم پزشکی کارآفرین با تاکید بر راهکارها و چالش‌ها است.

روش بررسی: روش پژوهش از نوع مروری محسوب می­شود که با جستجو غیر نظامند واژهای کلیدی هم چون دانشگاه کارآفرین، کارآفرینی در دانشگاه علوم پزشکی، شکل‌گیری دانشگاه کارآفرین، چالش‌های دانشگاه کارآفرین در سایت‌های معتبر دانشگاه‌های کارافرین موفق و همچنین در پایگاه‌های اطلاعاتی معتبر جهانی از جمله؛Eric, Sage Journals, Wiley Online Library, Emerald, Science direct, Taylor & Francis و همچنین پایگاه­های داخلی معتبر هم چون:Magiran, NoorMags SID صورت گرفت.

نتایج: شکل‌گیری دانشگاه‌های علوم پزشکی کارآفرین مستلزم توجه به مواردی شامل: رهبری و اداره دانشگاه، فرهنگ کارآفرینی، ارتباط با صنعت، انتقال تکنولوژی و.. است. همچنین برای شکل‌گیری دانشگاه علوم پزشکی کارآفرین چالش‌هایی هم چون: چالش‌های آموزشی و پژوهشی، چالش‌های فرهنگی و اجتماعی، چالش‌های اقتصادی و مالی و... وجود دارد.

نتیجه‌گیری: سیاستگزاران و مسئولین علوم پزشکی با توجه به تغییر رسالت دانشگاه‌ها باید اقدامات لازم را در جهت شناخت و در پی آن بسترسازی دانشگاه کارآفرین بعمل آورند.

Published
2019-03-12
Section
Articles