بررسی رابطه ادراک از عدالت آموزشی و آگاهی از آینده شغلی با اشتیاق تحصیلی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی

  • حسین مومنی مهموئی
  • علی پورفاطمی
Keywords: ادراک، عدالت آموزشی، آگاهی از آینده شغلی، اشتیاق تحصیلی

Abstract

مقدمه: هدف از انجام اين پژوهش بررسی رابطه ادراک از عدالت آموزشی و آگاهی از آینده شغلی با اشتیاق تحصیلی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی گناباد می­باشد.

روش بررسی: این تحقیق توصیفی و از نوع همبستگی می­باشد. در اين پژوهش، ویژگی­های ادراک از عدالت آموزشی و آگاهی از آینده شغلی به عنوان متغيرهاي پيش­بين و اشتیاق تحصیلی به عنوان متغير ملاك در نظر گرفته شده بود. جامعه­ی آماری این پژوهش كليه دانشجویان مقاطع کاردانی، کارشناسی پیوسته و دکتری عمومی دانشگاه علوم پزشکی گناباد مشغول به تحصیل در سال تحصیلی 1396-1395 به تعداد 1143 نفر بود. نمونه آماری به تعداد 275 نفر و بر اساس روش طبقه­ای متناسب با حجم و به صورت چند مرحله­ای انتخاب شد. ابزارهاي پژوهش عبارت از پرسشنامه اشتیاق تحصیلی، پرسشنامه آگاهی از آینده شغلی و پرسش­نامه ادراک از عدالت آموزشی بودند. براي تجزيه و تحليل داده­ها از رگرسیون چند متغیره و ضریب همبستگی پیرسون استفاده شد.

نتایج: نتایج تحلیل رگرسیون نشان داد %16 از تغييرات واريانس نمرات اشتیاق تحصیلی با ادراک از عدالت آموزشی و آگاهی از آینده شغلی قابل پيش بيني است. نتایج ضریب همبستگی پیرسون نشان داد بین اشتیاق تحصیلی و ادراک از عدالت آموزشی(P<0.01 , R=0/357) و آگاهی از آینده شغلی (P<0.01, R=0/405) رابطه وجود دارند.

نتیجه‌گیری: نتايج پژوهش حاكي از وجود ادراک از عدالت آموزشی و آگاهی از آینده شغلی با اشتیاق تحصیلی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی بود، اين نتايج نشان داد كه وجود ادراک مثبت از عدالت آموزشی و آگاهی از آینده شغلی دانشجويان علوم پزشكي مي‌تواند موجب بهبود و افزايش اشتياق تحصيلي آنها گردد.

لذا در همين راستا پيشنهاد مي‌گردد مديران آموزشي دانشگاه علوم‌ پزشكي در برنامه‌ريزي­هاي آموزشي به ادراک از عدالت آموزشی و آگاهی از آینده شغلی در دانشجويان و افزايش علاقه و اشتياق آنان به تحصيل توجه نمايند

Published
2019-03-12
Section
Articles