بررسی تاثیر کاربرد پماد املا و کیسه یخ بر درد ناشی از ورود سوزنهای عروقی در بیماران همودیالیزی

  • مصطفی جوادی
  • سمانه میرزائی
  • عادل افتخاری

Abstract

مقدمه: بيماران  تحت همودياليز به طور ميانگين مداوم در طول يك ماه 10 بار وارد شدن سوزن در فيستول را تجربه مي كند. كاهش این درد جهت سازگاري طولاني مدت فرد با همودياليز اهميت زيادي دارد. این مطالعه به منظور بررسی تاثیر پماد املا و کیسه یخ بر شدت درد ناشی از وارد کردن سوزن های عروقی در بیماران همودیالیز انجام شد.

روش بررسی: این مطالعه شبه تجربی بود که بر روی40 بیمار همودیالیز دارای فیستول شریانی وریدی بیمارستان شهید رهنمون یزد در سال94 انجام شد. در اين مطالعه شدت درد حين وارد نمودن سوزن هاي عروقي با استفاده از پماد املا و کیسه یخ با مقياس عددي اندازه گيري شدت درد اندازه گيري شد. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از آزمون آنالیز واریانس با اندازه های تکراری و نرم افزار SPSS16 انجام شد.

نتایج: نتايج نشان داد كه ميانگين نمره درد در سه روش بدون بکارگیری کنترل درد، استفاده از کیسه یخ و پماد املا به ترتیب 88/0 ± 45/7 ،83/0±38/5 و 70/0 ± 80/2  بود. کاهش میانگین شدت درد در هر دو روش استفاده از پماد املا و کیسه یخ نسبت به روش بدون بکارگیری روش کنترل درد مشهود تر بود) 001/0(P <  هم چنین کاهش میانگین شدت درد در روش استفاده از پماد املا به طور چشم گیری بیشتر از روش کیسه یخ بوده و معنی دار بود) 001/0( P <

نتیجه‌گیری:هر دو روش کیسه یخ و پماد املا در کاهش درد موثر بود اما با توجه به این که پماد املا در کاهش درد موثر تر بود می توان آن را به بیماران همودیالیزی پیشنهاد نمود.

 

واژه‌های کلیدی: همودیالیز، فیستول شریانی وریدی، پماد املا ،کیسه یخ، درد

IRCT2015102224655N1

Published
2018-12-27
Section
Articles