تاثير آمينوفيلين وريدي بر عملكرد كليوي بيماران ضربه مغزي با نارسایی حاد کلیه بستري در بخش مراقبت هاي ويژه

  • منیژه شهریاری کلانتری
  • محمد حسین جراح‌ زاده

Abstract

مقدمه: نارسایی حاد کلیه عارضه‌ای شایع در بیماران ضربه مغزی می باشد. آدنوزین آزاد شده در آسیب، موجب کاهش فیلتراسیون گلومرولی کلیه می شود. آمينوفيلين مهارکننده آزادسازي آدنوزين می باشد. بنابراین این مطالعه با هدف تعیین تاثير آمينوفيلين وريدي بر عملكرد كليوي بيماران ضربه مغزي با نارسایی حاد کلیه بستري در بخش مراقبت هاي ويژه انجام شد.

روش بررسی: در این مطالعه کارآزمایی بالینی دوسوکور، 50 بیمار ضربه مغزی با نارسایی حاد کلیه به طور تصادفی به دو گروه مداخله و کنترل تقسیم شدند. بیماران به طور تصادفی آمينوفيلين و یا پلاسبو (نرمال‌سالین) با دوز mg/kg/h 2/0 را دریافت نمودند. میانگین BUN و Cr و برون ده ادراری آن ها، 24 ساعت قبل و بعد از مداخله ثبت شد. تجزيه و تحليل داده ها توسط آزمون‌های آماری کای‌اسکوئر و T مستقل و من‌ویتنی و ویلکاکسون در نرم‌افزار Spss version16 انجام شد.

نتایج: مقایسه میانگین برون ده ادراری و BUN و Cr سرم بیماران، 24 ساعت بعد از شروع مطالعه بین دو گروه، اختلاف آماری معنی‌داری را نشان داد (001/0p<). در گروه مداخله، بین میانگین برون‌ده ادراری، BUN و Cr سرم بیماران، قبل و بعد از مداخله، اختلاف آماری معنی‌داری دیده شد (001/0p<). در گروه کنترل، بین میانگین برون‌ده ادراری و Cr سرم (06/0p=) و BUN بیماران(08/0p=)، قبل و بعد از مطالعه اختلاف معنی‌داری مشاهده نشد.

نتیجه‌گیری: آمینوفیلین می‌تواند موجب افزایش برون‌ده ادراری و کاهش BUN و Cr سرم و بهبود عملکرد کلیه بیماران ضربه مغزی با نارسایی حاد کلیه شود.

 

واژه‌های کلیدی: آمینوفیلین، آسیب حاد کلیه، ضربه‌مغزی، بخش مراقبت ویژه

IRCT CODE: IRCT20171105037246N2

Published
2018-12-27
Section
Articles