ارزیابی عملکرد مراکز بهداشتی و درمانی شبکه بهداشت جنوب شهر تهران

  • حسین درگاهی
  • علیرضا دررودی
Keywords: ارزیابی عملکرد، ارزیابی، مرکز بهداشتی و درمانی، شبکه بهداشت

Abstract

زمینه و هدف: با توجه به اهمیت ارزیابی در راستای اطمینان از کیفیت عملکرد و خدمات ارائه شده در مراکز بهداشتی و درمانی، این مطالعه با هدف تعیین نحوه عملکرد مراکز بهداشتی و درمانی شبکه بهداشت جنوب تهران انجام شد.

روش‌ پژوهش: پژوهش حاضر به صورت توصیفی– تحلیلی و مقطعی بر روی 360 نفر از مراجعین به مراکز بهداشتی و درمانی شبکه بهداشت جنوب تهران انجام شد. از بین 31 مرکز بهداشتی و درمانی، تعداد 15 مرکز به شیوه نمونه گیری تخصیص متناسب انتخاب شدند. ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه ارزیابی مراقبت اولیه بود که شامل 2 بخش سؤالات دموگرافيك و سؤالات مربوط به شاخص‌های ارزیابی مراکز بهداشتی درمانی بود. داده‌ها وارد نرم افزار آماری SPSS 22 شد و آزمون‌های آماری تحلیلی t و آنوا جهت تحلیل داده مورد استفاده قرار گرفت.

یافته‌ها: عملکرد کلیه مراکز بهداشتی درمانی مورد مطالعه کمتر از میانگین (56/1) بود و بیشترین میانگین امتیاز مربوط به تداوم مراقبت (64/2) و کمترین میانگین امتیاز (81/0) مربوط به شاخص جامعیت مراقبت بود. همچنین بین سن، میزان تحصیلات، تعداد مراجعه و علت مراجعه افراد مراجعه کننده با بعضی از شاخص‌های ارزیابی مراکز بهداشتی درمانی مورد مطالعه ارتباط معنی‌داری مشاهده شد.

نتیجه گیری: تمامی مراکز مورد مطالعه نیاز به بهبود عملکرد دارند که می‌توان از طریق مداخله و یا بازبینی و اصلاح فعالیت‌ها، اهداف، خط مشی‌ها و عملکرد مدیران اقدامات اصلاحی را انجام داد.

Published
2019-03-10
Section
Articles