چالش‌های برنامه ریزی استراتژیک در بیمارستان‌های استان تهران

  • علی محمد مصدق راد
  • پروانه اصفهانی
Keywords: برنامه‌ریزی استراتژیک، چالش، موانع، بیمارستان

Abstract

زمینه و هدف: تدوین و اجرای برنامه استراتژیک در سازمان‌های بهداشتی و درمانی با چالش‌هایی همراه است. این پژوهش با هدف تعیین میزان شدت چالش­های برنامه­ریزی استراتژیک در بیمارستان‌های استان تهران انجام شد.

روش پژوهش: این پژوهش توصیفی و مقطعی در سال 1395 انجام شد. جامعه آماری شامل 93 نفر از مدیران بیمارستان‌های استان تهران (در قالب سرشماری) بود. ابزار جمع آوری داده­ها یک پرسشنامه محقق ساخته با پایایی 85/0 بود. تحلیل داده‌ها با استفاده از روش‌های آمار توصیفی و استنباطی نظیر همبستگی اسپیرمن و رگرسیون با کمک نرم افزار SPSS 19 انجام شد.  

یافته‌ها: میانگین موانع اجرایی برنامه­ریزی استراتژیک در بیمارستان‌های استان تهران برابر با 98/2 از 00/5 امتیاز بوده است. موانع ساختاری با میانگین و انحراف معیار 87/0 ± 31/3 و موانع مدیریتی با میانگین و انحراف معیار 86/0 ± 69/2 به‌ترتیب بیشترین و کمترین موانع را در اجرای برنامه­ریزی استراتژیک ایجاد کردند. موانع فرآیندی، موانع فرهنگی و موانع تکنیکی بیشترین تأثیر را بر برنامه­ریزی استراتژیک داشتند. مشارکت پزشکان در برنامه‌ریزی استراتژیک بسیار پایین بود. رابطه مثبت و معناداری بین میزان تعهد مدیران بیمارستان‌ها به برنامه­ریزی استراتژیک و مشارکت کارکنان در برنامه­ریزی استراتژیک وجود داشت (05/0 > p).

نتیجه‌گیری: بیمارستان‌های استان تهران با چالش‌ها و موانع متعددی در تدوین و اجرای برنامه استراتژیک مواجه هستند. انجام اقدامات لازم توسط مدیران بیمارستان‌ها برای رفع این موانع قبل از اجرای برنامه استراتژیک ضروری است.

Published
2018-12-27
Section
Articles