ارزیابی ریسک ناشی از مواجهه شغلی کارکنان محوطه واحد پالایش با ترکیبات بنزن، تولوئن، اتیل بنزن، زایلین (BTEX) در یک شرکت وابسته به نفت

  • مقصود قاسمی پور
  • نسترن ملازاده
Keywords: ارزیابی ریسک، مواجهه شغلی، BTEX

Abstract

مقدمه: در بیشتر واحدهای فرایندی صنایع پالایشی، کارکنان با عوامل شیمیایی مختلفی در تماس هستند. هدف از این مطالعه تعیین بالاترین سطح مواجهه با ترکیبات BTEX و ارزیابی ریسک ناشی از مواجهه کارکنان محوطه واحد پالایش در یک شرکت وابسته به نفت است.

 روش بررسی: در این مطالعه ابتدا وظایف، فرآیندهای کاری و عوامل زیان آور محیط کار براساس گروه های شغلی مشخص گردید، سپس تعداد ده نفر از کارمندان محوطه که در یک شیفت کاری قرار داشتند انتخاب گردید و مطابق روش شماره 1501 سازمان NIOSH، نمونه برداری هوا و آنالیز ترکیبات BTEX انجام شده و برای تحلیل آماری نتایج از نرم افزار  IHSTATانجمن بهداشت صنعتی آمریکا استفاده گردید. در نهایت ارزیابی ریسک مطابق با روش شماره 84101042 وزارت نفت انجام شد.

  یافته ها: نتایج حاصل از تحلیل آماری اندازه گیری‌ها توسط نرم افزار نشان داد که میزان مواجهه با تولوئن، اتیل بنزن و زایلین در این شرکت در حد مجاز بود ولی بالا بودن میزان مواجهه با بنزن مشخص نگردید. در ادامه با استفاده از ارزیابی ریسک مشخص شد بنزن دارای رتبه ریسک متوسط، همچنین تولوئن، اتیل بنزن و زایلین دارای رتبه ریسک کم می باشد.

نتیجه گیری: با توجه به بالا بودن پیامد مواجهه با بنزن انجام اقدامات اصلاحی و پیشگیرانه در راستای حذف یا کاهش میزان مواجهه با آن توصیه گردید.

Published
2019-02-20
Section
Articles