فرهنگ ایمنی بیمار از دیدگاه کارکنان شاغل در بيمارستان‎هاي منتخب دانشگاه علوم‎ پزشكي یزد در سال 1396

  • سمانه میرزایی
  • عادل افتخاری
  • فاطمه غضنفری
  • محمود کاظمی نسب
  • روح انگیز نوروزی نیا
Keywords: فرهنگ ايمني بیمار، بیمارستان، ایمنی بیمار

Abstract

مقدمه: فرهنگ سازمانی از مهم ترین فاکتورهای تعیین کننده ایمنی بیمار در بیمارستان‎ها محسوب می‎شود. بهبود فرهنگ ایمنی بیمار منجر به کاهش خطاهاي درمانی و نتایج بهتر مراقبت سلامت می‎گردد. این پژوهش به منظور ارزیابی فرهنگ ایمنی بیمار در بیمارستانهاي آموزشی دانشگاه علوم پزشکی یزد انجام شد.

روش بررسی: مطالعه حاضر از نوع توصیفی - مقطعی است. از پرسشنامه سنجش فرهنگ ایمنی بیمار در بیمارستان برای جمع آوری اطلاعات از کارکنان بیمارستان های منتخب علوم پزشکی یزد به روش نمونه گیری تصادفی 276n=   استفاده گردید. این پرسشنامه 12 بعد فرهنگ ایمنی و وضعیت کلی ایمنی بیمار را از دیدگاه کارکنان مورد ارزیابی قرار داد. داده ها با استفاده از نرم افزار  SPSS22 و با استفاده از آمار توصیفی و تحلیلی t مستقل و در سطح معنی داری 05/0 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.

یافته ها: در ابعاد 12 گانه فرهنگ ایمنی، بیشترین نمره در حیطه کار تیمی درون بخش ها 59/2±41/13 و کمترین نمره در حیطه واکنشهای غیر تنبیهی به خطاها 8/1±78/7 مشاهده شد. میانگین و انحراف معیار نمره کل فرهنگ ایمنی بیمار در دو بیمارستان 11/24±84/ 124 می باشد و 5/77 درصد شرکت کنندگان وضعیت ایمنی بیمارستان های خود را در سطح قابل قبول بیان کردند.

نتیجه گیری: نتایج مطالعه نشان داد که کار تیمی درون واحدها، انتظارات و اقدامات سرپرست واحد در راستاي ايمني بیمار در دو بیمارستان در وضعیت مطلوب قرار دارد. سایر ابعاد نیاز به مداخله جهت ارتقای وضعیت فرهنگ ایمنی دارند

Published
2019-02-20
Section
Articles