عوامل موثر بر انگیزه تحصیلی از دیدگاه دانشجویان مهندسی بهداشت محیط دانشگاه علوم پزشکی بوشهر: یک تحلیل محتوای قراردادي

  • معصومه روانی پور
  • داریوش رنجبر وکیل آبادی
  • مریم روانی پور
Keywords: انگیزه تحصیلی، مطالعه کیفی، آنالیز محتوا، بهداشت محیط، مهندسی

Abstract

مقدمه: انگیزه تحصیلی دانشجویان نقش مهم و تأثیرگذاری بر پیشرفت تحصیلی آنها داشته و یکی از مهمترین چالش­های دانشگاه­ها محسوب می­گردد. هدف از این مطالعه تبیین عوامل موثر بر انگیزه تحصیلی از دیدگاه دانشجویان مهندسی بهداشت محیط می­باشد.

روش بررسی: در یک مطالعه کیفی از نوع آنالیز محتوای قراردادي که بدلیل ماهیت کار جهت جمع­آوری داده­ها از شیوه بحث متمرکز گروهی استفاده شد؛ مجموعاً 36 دانشجوی رشته مهندسی بهداشت محیط در قالب شش گروه از دانشجویان سال اول تا چهارم کارشناسی پیوسته و ناپیوسته مورد مصاحبه نیمه­ساختاریافته قرار گرفتند. مصاحبه­ها تا زمان رسيدن به اشباع داده­ها ادامه يافت. متن پیاده شده مصاحبه­ها به صورت دستی مشابه با سایر مصاحبه­های نیمه­ساختاريافته کیفی، کدگذاری و سپس کدها در قالب محورهای مشخص شده با استفاده از عناوین انتزاعی­تر خلاصه گردیدند. دقت و صحت داده­ها از روش­های مختلف مورد تأئید قرار گرفت.

نتایج: پس از تحلیل650 کدهای اولیه و 8 زیرطبقه نهایی، سه محور اصلی تحت عناوین آینده شغلی، هویت حرفه­ای و تناسب دروس آموزشی به عنوان محورهای اصلی مؤثر در انگیزه تحصیلی دانشجویان مهندسی بهداشت محیط حاصل شدند.

نتیجه‌گیری: احتمالاً با اتخاذ تدابیری جهت شناسایی جایگاه­های شغلی، اصلاح و به روزرسانی سرفصل دروس و طرح دوره رشته در کنار معرفی بیشتر رشته مهندسی بهداشت محیط بتوان زمینه ساز ارتقاء انگیزه تحصیلی در دانشجویان این رشته گردید.

Published
2019-03-12
Section
Articles